Publicatie in Marketing Manager magazine

Marketing Manager magazine publiceerde een artikel van Nanning de Jong over de nieuwe kansen die 3D printen biedt voor marketeers.

3D printen biedt marketeers nieuwe kansen

Marketeers zijn gewend aan een wereld die in beweging is. Na de grote verschuivingen online, is nu de werkelijke wereld weer aan de beurt. Nanning de Jong van 3Dwergen helpt bedrijven met groeistrategieën, businesscases en realisatie rond 3D printen. Hij ziet drie gebieden waar 3D printen effect gaat hebben op het vak van de marketeer: nieuwe marketingacties, verdere integratie met productontwikkeling en een nieuwe rol in online platformen.

Marketing Manager - Grenzen verleggen met 3D printen - Nanning de Jong

Wat is 3D printen

We hebben in Nederland inmiddels allemaal wel eens van 3D printen gehoord. Maar nog niet iedereen heeft het in werking gezien, in zijn handen gehad of er iets mee gemaakt. Als mensen een 3D printer tegen komen, dan is het vaak een eenvoudige desktop 3D printer. Fascinerend om ze in werking te zien en een fysiek product tot leven te zien komen op basis van een digitaal 3D model: het is een belevenis. Industriële 3D printers zijn door hun grootte moeilijker op locatie te demonstreren. Ze maken met behulp van bijvoorbeeld lasers producten sneller, goedkoper en in hogere kwaliteit. Je kunt er tastbare producten in bijzondere vormen mee maken en in een veelvoud aan materialen: plastics, titanium, staal of zelfs goud. Airbus zet het in voor vliegtuigonderdelen, de medische wereld voor gehoorapparaten en implantaten. Voor marketing zijn de professionele full-color 3D printers een uitkomst, zodat de kleuren ook echt passen bij de huisstijl. Maar wat kan de marketeer daar nu precies mee?

Tastbaar en viraal

3D printen is een ‘game changer’ doordat er nieuwe businesscases haalbaar zijn geworden. Voor de marketeer betekent dat nieuwe mogelijkheden voor marketingacties naast online, drukwerk en relatiegeschenken. De grootste kans ligt bij kleine oplages voor marketinguitingen van één tot duizend stuks. Voor het online designbureau Resoluut maakte 3Dwergen bijvoorbeeld superhelden visitekaartjes. Elke medewerker heeft zijn eigen superheldkarakter dat full-color in 3D is geprint. Tijdens een projectvoorstel worden er nu dus vijf superhelden op tafel gezet: dit is het team dat de klus gaat klaren! Je hebt er geen 10.000 stuks van nodig, dus met massaproductie was het onhaalbaar geweest. De foto’s gingen viraal en er werd tot in Japan, Venezuela, Turkije en de VS over geschreven. Een geslaagde campagne!

Marketeer bij productontwikkeling

Met 3D printen maak je nu ook kwalitatief hoge eindproducten en dat biedt kansen voor productlanceringen. Door Lean Start-up methodes in combinatie met 3D printen te gebruiken kunnen ook (grote) bedrijven hun nieuwe producten sneller en goedkoper testen bij betalende klanten. Met de feedback en co-creatie die de marketeer ophaalt is de productontwikkeling snel in iteratiestappen bij te sturen. Zo maak je samen dus de kans groter dat het product een commercieel succes wordt.

Rol in online platformen

Distributieketens zijn ook aan het verschuiven. Online 3D printplatformen zoals Shapeways zijn nieuwe retailomgevingen voor digitale 3D modellen en bieden productie en drop-shipments aan voor (gepersonaliseerde) producten. In de businesscase scheelt dat grote investeringskosten voor massaproductie, potentiële overschotten aan voorraden en het maakt niche producten mogelijk. Marketeers zullen steeds vaker digitale 3D modellen van producten gaan vermarkten en te maken krijgen met veel nieuwe toetreders in de markt. Om alle nieuwe groeikansen te benutten, wordt de marketeer van de toekomst uitgedaagd om te denken over nieuwe businesscases en creatief te zijn in 3D.