Presentatie op Realisme Kunstbeurs Amsterdam 2014 over 3D printen voor beeldhouwkunst

Bij de uitvinding van de fotografie in de 19e eeuw vreesden veel mensen voor de toekomst van de teken en schilderkunst. Zou het nieuwe medium deze eeuwenoude kunstvormen verdringen? Zo’n vaart liep het niet en veel kunstenaars omarmden juist als eersten het nieuwe medium als hulpmiddel of als expressiemiddel. realisme-beurs-amsterdam-2014

Hoe kunnen beeldhouwers en kunstenaars 3D scannen en 3D printen inzetten?

Met de vele mogelijkheden van de 3D printer en de interesse daarvoor in de kunstwereld, rijst de vraag welke rol de 3D printer gaat spelen in de kunst.  3Dwergen werkte ook mee aan de Digitale Kunstroof tentoonstelling in Utrecht, waar met consumenten 3D scanners topstukken uit Utrechtse musea werden ‘geroofd’ en later als 3D prints werden tentoongesteld. Daar volgt een boeiende maatschappelijke discussie uit!
Nanning de Jong van 3Dwergen presenteerde hierover tijdens de Realisme kunstbeurs 2014 in Amsterdam.

Presentatie: 3D printen – een nieuw medium in de beeldhouwkunst

Sprekers op het 3D printsymposium tijdens de Realisme kunstbeurs 2014

Anne Berk

Anne Berk heeft een opleiding in beeldhouwen en kunstgeschiedenis.
Als publicist, tentoonstellingsmaker, filmer en bevlogen spreker deelt ze haar kennis en enthousiasme voor hedendaagse kunst met het publiek.  Anne Berk schreef zo’n duizend artikelen voor Kunstbeeld, Het Financieele Dagblad, Beelden en Museumtijdschrift en een aantal monografieën en educatieve teksten over hedendaagse kunst.
Ze is auteur van Bodytalkde nieuwe figuratie in de Nederlandse beeldhouwkunst (Waanders, 2004) over de terugkeer van de mensfiguur en maakte de gelijknamige tentoonstelling in Museum Beelden aan Zee. Nu werkt ze aan een vervolg in internationale context, In Search of Meaning, the Human Figure in Contemporary Sculpture, een boek en tentoonstelling in Museum De Fundatie in 2015. In 2012 realiseerde ze de tentoonstelling Jenseits, Beyond the Body in Weltkunstzimmer, Düsseldorf.

Nanning de Jong

Nanning is opgeleid als ingenieur aan de TU Delft. Na werkzaam te zijn geweest in de farmaceutische industrie en als innovatie adviseur, heeft Nanning zijn eigen 3D printbedrijf opgericht: 3Dwergen. Hier combineert hij zijn passie voor het maken van coole producten en zijn fascinatie voor de ontwikkelingen in de 3D printmarkt. 3Dwergen ontwerpt en maakt producten die een emotie overbrengen voor marketingdoeleinden.

Nanning werkte mee aan het kunstproject van SETUP: De Digitale Kunstroof. Voor dit project werden verschillende topstukken van Utrechtse musea in 3D ingescand en later als 3D geprinte kopieën tentoongesteld.

Deze presentatie is in samenwerking met Frank Broos van 3DPortal. 3DPortal is verantwoordelijk voor de 3D-printinstallatie op Realisme waar het publiek zichzelf 3d kan laten printen via de nieuwste techniek.

Caspar Berger

Studeerde ruimtelijke vormgeving aan de AKI in . Hij legde zich toe op mixed media: abstracte constructies en video-installaties. Zijn opleiding voltooide hij aan de post-academiale Jan van Eyck Academie in Maastricht. Daar koos hij, mede op grond van zijn liefde voor de Italiaanse  hoogrenaissance, voor de beeldhouwkunst en ging figuratieve beelden maken die een eigentijdse interpretatie geven van klassieke thema’s. Hij maakt onder andere series zelfportretten, hetgeen in de geschiedenis van de beeldhouwkunst een zeldzaamheid is. Dit thema probeert hij op verschillende manieren te benaderen. Voor het werk Skeleton liet hij een CT-scan van zijn lichaam maken waarna via 3D-print een zeer precieze kopie van zijn skelet ontstond. Zijn modellen worden door middel van silicone-mallen omgezet naar beelden in metalen als brons, zilver en goud.

Eric van Straaten

Beeldend kunstenaar Eric van Straaten presenteert zijn grootste 3D sculptuur tot nu toe gemaakt op Realisme: een full-color beeld van 120 cm hoog. Dit beeld is een grote uitdaging omdat het materiaal dat Eric van Straaten gebruikt slechts tot 38 cm hoog geprint kan worden. Het beeld bestaat dan ook uit ruim 12 delen. Wellicht wordt dit het grootste 3D-beeld in deze techniek ter wereld (full color zandsteen 3D-print). Van Straaten zal tijdens het symposium ingaan op het productieproces van dit beeld en op zijn motivatie om te werken met de 3-D printer.

Voorzitter:  Sanne ten Brink

Als hoofd-conservator is Sanne ten Brink verantwoordelijk voor de aankoop, het beheer en het behoud van de ING Collectie in Nederland. Daarnaast levert zij een bijdrage aan de ontwikkeling van het kunstbeleid van ING Groep. Ook adviseert zij relaties bij de aan- en verkoop van kunst, begeleidt zij relaties op het gebied van fiscale aspecten omtrent hun collectie en geeft zij presentaties over o.a. de ING Collectie en de financiële aspecten van kunst.

Tijd:  donderdag 16 januari 2014, 15.00 uur, locatie: Passenger Terminal Amsterdam, Waterkantzaal

De beurs is te bezoeken t/m 19 januari.