Artikel over 3Dwergen in Rotterdam Rijnmond Ontwikkelt magazine

“De mogelijkheden van 3D-printen zijn zo groot, dat we eigenlijk alleen beperkt worden door onze eigen creativiteit”

Dit interview met Nanning de Jong is verschenen in het Rotterdam Rijnmond Ontwikkelt magazine (juni 2013)

Rotterdam_Rijnmond_Ontwikkelt_juni2013_met_3Dwergen

Gebruiksvoorwerpen in kwaliteitsmaterialen

3Dwergen, het bedrijf van Nanning de Jong, ontwikkelt voor haar klanten relatiegeschenken op maat met 3D-printers. Daarnaast maken ze uniek houten kinderspeelgoed. Nanning is opgeleid als ingenieur en zag vanuit zijn baan als innovatie consultant dat 3D-printen de markt radicaal aan het veranderen was. Een kans die hij niet wilde missen als ondernemer. Zijn familie had vroeger keramiek fabrieken in Katwijk en Zeist en waren dus ook bezig met het in laagjes opbouwen van producten en met personalisatie en kleine oplages. Nanning is als volgende generatie bezig met de toekomst van lokale productie.

“3D-printen was een prototype technologie en is nu aan het uitgroeien tot een volwaardige technologie voor business- en consumenteneindproducten. Deze markt is in potentie zo veel groter: een enorme kans voor Nederlandse ondernemers. Het is alsof je als ondernemer in de internetmarkt van 1994 stapt. Je ziet de kansen, maar niemand weet nog precies wat de mogelijkheden zijn en welke businessmodellen het beste gaan werken.

Mijn visie is 3D-geprint speelgoed maken. Maar het basismateriaal is nu nog niet goed genoeg, niet veilig voor kleine kinderen. Daarom maak ik houten speelgoed met een CNC-frees. Die volgt ook een digitaal ontwerp, maar haalt laagjes weg in plaats van laagjes toevoegen. Ook dat is wel digital manufacturing.”

3Dwergen_Nanning_de_Jong_in_Rotterdam_Rijnmond_Ontwikkelt_juni2013

Full color superhelden

De apps- en websiteontwerpers van Resoluut presenteerden zichzelf met eigen cartoons van superhelden. De Art Director vroeg zich af of die 2D-cartoons niet extra tot leven konden komen als fysieke poppetjes. 3Dwergen nam de bestaande twaalf cartoons als basis en vormde die om tot 3D-prints van de superhelden. Nanning: “Hoe zien die stripfiguurtjes er vanachter en van opzij uit? Die creatieve uitdaging vind ik inspirerend, een klant komt met een tekening of gewoon met een idee en ik mag dat dan echt tot leven te brengen in 3D. De superhelden printen wij in full color. Het is een keramisch materiaal, de figuurtjes voelen aan als suikergoed. Eén van de superhelden had in de cartoon een transparante space-helm. Eerst dacht ik: dat helmpje kunnen we niet in 3D full color printen. Maar het was wel een belangrijk onderdeel van het figuurtje. Toen hebben we toch transparant materiaal gevonden om het te maken. Daar word ik blij van. Ook hebben we veel internationale persaandacht gekregen, van Japan tot de VS en Venezuela. Onze klant zet bij
elke pitch vijf figuurtjes op tafel en zegt: dit is het team dat voor jullie aan de slag gaat. Het ijs is dan direct gebroken.”

Een paar jaar geleden was dat anders: je was beperkt door de productiemethoden. Er ontwikkelen zich nu vier dingen in rap tempo. Ten eerste wordt 3D-printen steeds beter en goedkoper. Daarnaast wordt het 3D-modelleren steeds toegankelijker voor beginners, kijk maar naar Tinkercad. En het 3D-scannen gaat steeds beter en de eerste 3D-scan apps zijn verschenen voor smartphones. En als vierde ontwikkelt het recyclen van materialen zich. Onze cola-flessen kunnen we binnenkort hergebruiken door er zelf speelgoed van te maken met 3D-printers. Wat ik het gave vind aan 3D-printen is dat je niet meer afhankelijk bent van grote bedrijven om iets te maken. Je kunt het nu veel makkelijker doen als individu of MKB, je ontwerpt iets of download het en je gaat het printen. Het mooie is dat je
met 3D-printen emotie kunt overbrengen, omdat de producten – in kleine series – apart en persoonlijk zijn. We krijgen minder eenheidsworst en daar houd ik van!”